RSS

Friday, December 24, 2010

Aurat Pengantin


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Alhamdulillah hari ni kakchik kembali bekerja seperti biasa. Semoga kesihatan yang Allah kembalikan ini akan bertahan lebih lama. Bila Allah uji sedikit dengan ditariknya nikmat badan yang sihat, barulah kita banyak mengingati-Nya. Sedangkan semasa sihat inilah kita paling penting ingat kepada-Nya barulah hidup lebih berkat.

Dari semalam kakchik berhajat untuk menulis berkenaan topik di atas. Akhir-akhir ini kakchik lihat majlis perkahwinan orang kita semakin extravaganza, berlebih-lebihan dan mencampur-adukkan segala macam adat dan budaya. Memang sangat terkilan melihat orang Islam di negara kita seolah-olah berlumba-lumba untuk bermewah dan bermegah dengan majlis perkahwinan yang diadakan.

Maafkan kakchik jika apa yang kakchik luahkan ini membuatkan ada yang terasa panas. Kakchik hanya mahu sama-sama mengingatkan kita agar berkahwin kerana Allah dan buatlah walimatul urusy sesuai dengan kehendak Islam.

Aurat Pengantin

Seperti satu trend sekarang ini, bila mahu akad nikah, pengantin perempuan bertudung litup walaupun pakaiannya sendat menampakkan bentuk badan. Ada pengantin selama ini memakai tudung sepenuh masa tapi bila tiba hari kahwin atau bila mengadakan pelbagai majlis dalam sambutan perkahwinan tu, sanggup membuka tudung. 

Kakchik biasa juga baca pelbagai majalah yang ada di negara kita ni. Kebiasaannya ada bahagian khas memuatkan gambar-gambar perkahwinan mereka yang kaya ternama dan seumpama dengannya di dalam majalah-majalah itu. Kadang-kadang hati kata, "Mashaallah... cantiknya pengantin...", tatkala kakchik lihat gambar-gambar sekitar majlis akad nikah. Tiba-tiba, "Mashaallah! Kenapa sini bukak pula?" bila lihat majlis resepsi di hotel sambil pengantin tersenyum lebar memotong kek.

Duhai saudara muslimahku sayang,

Jagalah aurat kita di dalam apa jenis majlis pun. Kenapa menurut saja kata mak andam dan orang tua? Bukankah menurut kata Allah itu lebih utama? Sedih hati ini bila melihat aurat mereka yang terkenal dirakam di dalam akhbar, dilihat berjuta orang, dipuja dipuji, kemudian dicontohi pula oleh orang lain. Kasihan tapi apakan daya, diri ini tidak mampu menegur atau menyampaikan kebenaran.

Duhai lelaki,

Jangan jadi dayus! Jadilah lelaki yang sebenar. Pastikan pasangan pengantin mu menjaga auratnya dengan baik, pergaulannya dan akhlaknya. Awal sebuah perkahwinan yang menjaga adab-adab Islam (BUKAN adab-adab Melayu) insyaallah akan membuahkan perkahwinan yang diberkati Allah.

No comments:

Post a Comment