RSS

Friday, December 24, 2010

Dah tutup aurat ni kak...


Assalamualaikum

Apa khabar teman-teman semua. Dah masuk waktu petang ni barulah kakchik ada masa nak update blog. Pagi tadi kakchik ke KB untuk mendengar kuliah agama. Jadi dari jam 8 pagi hingga 12 tgh tu kakchik masih di sana. Cik Abe buat rakaman video, kakchik meninjau-ninjau kedai-kedai jubah sebelum kuliah bermula. Alhamdulillah, puas hati sungguh dapat ke sana hari ni.

Begini kan cantik...
Kakchik nak minta maaf sebab hari ni masih menyambung tulisan pasal ISTIQOMAH MENUTUP AURAT. Insyaallah ini bahagian terakhir. Nanti kan orang tak minat nak baca dan kata kakchik suka membebel. Insyaallah kakchik tak membebel, cuma berkongsi ilmu dengan kalian. Tak kira perempuan atau lelaki, hal aurat ini wajib diambil tahu, difahami, dihayati dan diamalkan menurut syarat-syarat yang telah ada.

Kakchik nak kongsi satu pengalaman semasa bertugas di Zahra'. Semua orang pun tahu perpustakaan Zahra' ni ialah sebuah perpustakaan awam, jadi yang berkunjung ke situ adalah dari pelbagai golongan dan bangsa. Majoritinya ialah Melayu dan Islam dan juga remaja. Waktu petanglah mereka datang dengan ramainya ke Zahra' dan begitu juga pada hari Sabtu.

Ada satu kali tu, kebetulan kakchik bertugas shif tengahari di Kaunter Informasi. Selalunya kakchik suka tengok para pengunjung yang keluar masuk megikut pintu utama tu. Kadang-kadang kami bertegur-sapa dan ada juga bergurau-senda sekali-sekala. 

Hari tu, ada ramai pengunjung remaja perempuan. Sekarang ni memang jarang jumpa remaja perempuan yang suka berbaju kurung, berjubah tu lagilah susah. Yang ramainya ialah berseluar panjang jenis jeans. Kena pulak hari tu kakchikbaru saja selesai membaca satu artikel tentang bahaya membuka aurat. 

Tiba-tiba lalu 2 orang remaja di depan kaunter, berbual-bual sambil ketawa tak malu-malu. Pakaian mereka, seluar jeans sendat, baju adik (t-shirt kecik) dan tudung bawal diselempangkan ke atas bahu. Rasa nak menggeleng kepala bila kakchik lihat mereka.

Masa tu dalam hati kakchik ni dok berkata-kata, "cubalah tanya mereka, mereka tahu tak aurat tu apa? kesianlah kat mereka jika kakchik tak beritahu hal yang sebenarnya." Bila kakchik nampak mereka berdua tu asyik bersembang di sofa tempat aktiviti santai, kakchik ambil peluang bertemu mereka. Berkenalan dan nyatakan dengan sehabis hemah dan hikmah yang kakchik rasa tentang hajat kakchik bertemu mereka.

Ringkas cerita, mereka faham menutup aurat ialah memakai tudung kepala. STOP. Mashaallah... kalau begitu, kemungkinan besar ramai lagi muslimah di Malaysia ni yang juga berfahaman begitu. Alhamdulillah Allah bagi kekuatan untuk kakchik jelaskan perkara yang sebenarnya. Nampaknya adik-adik itu tertunduk malu. Sudah tingkatan dua tapi maksud aurat masih tidak faham.

Adakah MENUTUP RAMBUT = MENUTUP AURAT?

Bukan macam ni
Tak sama. Kena baiki fahaman kita tu. Nanti kan sampai ke akhir hayat kita dok salah faham. Sebab tu kita masih juga berpakaian tapi telanjang. Bila bertudung tapi bajunya sendat, singkat, jarang dan mengiurkan, itu tandanya belum benar-benar menutup aurat.

Cukuplah. Cukuplah dari menyusahkan diri berhias dengan tudung yang mahal dan cantik tapi bajunya jarang, nampak habis badan di dalam, bajunya sendat, kecik pulak tu. Yang longgar ada tapi tak nak pakai. Kenapa? Takut orang kata tak cantik barangkali. Semuanya kerja SIA-SIA. Buat penat je.

Nak tutup aurat, buatlah sebaik mungkin. Jangan buat penat saja. Rugi karan je. Kita pun tak suka buat kerja sia-sia kan?

Allahu'alam.

Ada seloka dari DUPahang's Weblog:

Bertudung tapi ..Tak Faham Aurat

Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak ‘garis’
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu ‘mendung’
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ye nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Didunia selamat, di akhirat hebat

No comments:

Post a Comment